Verbetering knooppunt Hooipolder (Deel 1)

Op 27-6 jl. werd in de Witte Leeuw door Rijkswaterstaat samen met ALSÉÉN (de aannemers combinatie voor dit project) een uiterst informatieve presentatie gegeven over het project.

Dit heeft voor onze gemeente een enorme impact dus vonden wij het als SLOG belangrijk om daar aanwezig te zijn.

Knooppunt Hooipolder wordt geen klaverblad met 12 ongehinderde rijrichtingen, maar een sterk verbeterd knooppunt met 5 ongehinderde rijrichtingen en 7 met verkeerslichten.

Dat wordt o.a. mogelijk door het opheffen van huidige de op- en afritten (34) bij de Triangel en de Watertoren. De verschillende routes zijn straks als volgt:

Route zonder verkeerslichten:

A27:

Van N → Z    (vanuit Gorinchem naar Breda) als bestaand                                         Nieuwe situatie

Van N → W   (vanuit Gorinchem naar Made) nieuw

Van Z → N    (vanuit Breda naar Gorinchem) als bestaand                                    

A59:

Van W → N   (vanuit Made naar Gorinchem) nieuw                                                      

Van O → N    (vanuit Waalwijk naar Gorinchem) nieuw

Route met verkeerslichten:

A27:

Van N → O    (vanuit Gorinchem naar Waalwijk) als bestaand

Van Z → W    (vanuit Breda naar Made) als bestaand

Van Z → O    (vanuit Breda naar Waalwijk) als bestaand

A59:

Van W → O   (vanuit Made naar Waalwijk) als bestaand

Van O → W   (vanuit Waalwijk naar Made) als bestaand

Van O → Z    (vanuit Waalwijk naar Breda) als bestaand

Van W → Z    (vanuit Made naar Breda) als bestaand

 

 

 

 

 

 

Op de website https://www.a27houtenhooipolder.nl is veel informatie te vinden over het totale project. Voor informatie specifiek gericht op het knooppunt Hooipolder, gebruik je de link  https://www.a27houtenhooipolder.nl/knooppunthooipolder/default.aspx.

Wij zullen het project de komende jaren blijven volgen en op onze website nader toelichten.

 

In de plaats van de huidige op- en afritten (34) bij de Triangel en de Watertoren wordt de afrit (33) bij Oosterhout (Statendamweg) via een nieuwe weg en brug over de Donge verbonden met de rotonde bij de Kloosterhoeve.

                                               

Bij de op- en afritten (34) komen ook 2 nieuwe rotondes waarvan één een turbo rotonde wordt. Het fietspad en de wandelpaden blijven uiteraard bestaan. De nieuwe brug krijgt 2 pijlers in de Donge en zal ca. 50 m lang worden en met 2 rijbanen ca. 11 m breed zijn. In het najaar van 2025 zal de brug gereed zijn. De huidige op- en afritten (34) naar de A59 worden opgeheven zodra de nieuwe gereed zijn.

 

De nieuwe verbindingsweg volgt grotendeels het huidige fietspad en zal ook eind 2025 gebruikt kunnen gaan worden.

 

Hier zien we de Kloosterhoeve en de rotonde bij de Eendrachtsweg. Bij de Kloosterhoeve bouwt men een geluidscherm met groene beplanting. De rotonde krijgt een extra afslag voor fietsers en landbouw verkeer.

In de tussentijd worden nieuwe viaducten voor onder de Oosterhoutseweg en de A27 gebouwd op een bouwterrein bij de Oosterhoutseweg en de A59. Deze nieuwe viaducten worden geheel uit beton opgebouwd en via een schuifbaan op de werkvloer later onder de wegen geschoven.

 

Het bouwterrein waar men de nieuwe viaducten gaat bouwen met op de achtergrond de A27 en links de A59.

Het complete betonnen viaduct onder de Oosterhoutseweg is zo’n 47 m lang en biedt bovenop ruimte aan een 14 m brede weg met fietspaden. Dit viaduct denkt men in één weekend begin 2026 onder de weg te kunnen schuiven.

 

Hier is al beter te zien waar men straks onder de A27 door zal gaan met een nieuw te bouwen viaduct. Men verwacht dit viaduct al in de zomer van 2025 onder de A27 te kunnen inschuiven. Volgens de planning zou dat in ongeveer 100 uur afgewerkt kunnen worden.

Eind 2024 begint men ook al met de voorbereidingen voor het nieuwe viaduct over de A59 zodat de nieuwe weg verder aangesloten kan worden op de A27 richting Gorinchem. Hiervoor wordt o.a. een bouwplaats in de middenberm van de A27 gemaakt en wordt het verkeersborden portaal verplaatst. Ook worden er damwanden in de grond gebracht om de af- en opritten aan te passen aan de verbreding van de A27 (2 x 3 rijbanen) en er te weinig ruimte is voor een glooiend talud. Tussen de huidige rijbanen van de A59 wordt ook een bouwplaats ingericht voor het bouwen van een steunpunt voor het nieuwe viaduct en ook aan weerszijde van de A59 worden steunpunten gebouwd. Dit nieuwe viaduct verwacht men in het voorjaar van 2026 gereed te hebben.

 

Door het opheffen van de huidige op- en afritten (34) aan de A59 naar Raamsdonksveer en deze te combineren met de bestaande op- en afritten (33) naar Oosterhout/Statendamweg komt de ruimte vrij om de aansluiting van de A27 naar de A59 ongehinderd te maken. Met de nieuwe verbindingsboog onder de Oosterhoutse weg, onder de A27 en over de A59 heen wordt ook die verbinding van de A59 naar de A27 ongehinderd door verkeerlichten. Als laatste schakel in dit tracé wordt het viaduct bij de Kerklaan aan 2 zijden aangepast, de juiste uitvoering is nog niet bekend. Ook hier wordt met damwanden gewerkt omdat er onvoldoende ruimte is voor een glooiend talud. Voor het bouwen van al deze taluds zal men zo’n 148.000 m3 zand aanbrengen. Men verwacht dat het viaduct in de loop van 2026 gereed is

 

Een impressie van het nieuwe viaduct bij de Kerklaan, gezien vanuit de richting Raamsdonk.

In het najaar 2026 verwacht men dat het verbeterde knooppunt Hooipolder opengesteld kan worden.

In de jaren daarna wordt gewerkt aan de verbeterde op- en afritten bij de Maasdijk en bouwt men een nieuwe Keizersveerse brug.

Maar, daarover later meer in deel 2.

Bronnen: Visuals, foto’s Rijkswaterstaat en ALSÉÉN.

Overige foto’s: SLOG