Heeft u een nieuw reisdocument nodig? Zorg dan dat u dit op tijd aanvraagt in het gemeentehuis (Vrijheidstraat 2, Raamsdonksveer). Op dit moment krijgen wij veel aanvragen binnen waardoor de wachttijden flink oplopen. Dit komt door een landelijke piek in de aanvragen. Vraag uw paspoort of identiteitskaart daarom uiterlijk twee maanden van tevoren aan. Zeker wanneer u deze nodig heeft voor een vakantie, is dat belangrijk. Ook voor andere producten lopen de wachttijden flink op. Veel zaken kunt u ook digitaal regelen via Geertruidenberg.nl.Wij werken alleen op afspraak. Deze afspraak kunt u via de site Geertruidenberg.nl of telefonisch (14 0162) inplannen. Op onze website vindt u ook informatie over wat u mee moet nemen en wat de kosten zijn. Let er op dat u alle benodigdheden meeneemt. Wanneer zaken ontbreken, moet u opnieuw een afspraak inplannen en ook deze wachttijden lopen op. Bij uw aanvraag dient u zelf aanwezig te zijn. U neemt dan in elk geval alle reisdocumenten mee die in uw bezit zijn. De afdeling burgerzaken verzamelt, controleert en verwerkt persoonsgegevens. Daarnaast heeft de afdeling burgerzaken andere taken. Bijvoorbeeld het opmaken van akten van geboorte en overlijden, het sluiten van huwelijken, het organiseren van de verkiezingen, het in behandeling nemen van naturalisaties en het verwerken van verhuizingen. Veel zaken kunnen digitaal worden geregeld. Voor het aanvragen van een beperkt aantal producten moet u nog wel naar het gemeentehuis komen.
Op zaterdagmiddag 1 februari opent het Huis van de Wijk De Schelf haar deuren. Iedereen is welkom aan de Burgemeester Krijgsmangeerde 46 in Raamsdonksveer, om dit te vieren. Om 13.30 uur verricht wethouder Van Rooij met buurtbewoners de officiële opening. Daarna kan iedereen tot 16.00 uur bekijken wat er in het Huis van de Wijk allemaal mogelijk is. Dus kom gezellig langs! Er worden die dag allerlei leuke activiteiten georganiseerd voor jong en oud. Kinderen kunnen zich uitleven op het springkussen en met leuke spellen. Ook is er informatie over wat er straks allemaal te doen is in De Schelf. Voor iedereen is er een lekker hapje en drankje. Heeft u 1 februari geen tijd om naar de opening te komen? Loop dan een keer binnen op maandagochtend tussen 10 en 12 uur voor het ‘Buurtbakkie’. Iedereen is elke maandag welkom voor informatie of een gezellig praatje onder het genot van een kopje koffie of thee. Een ontmoetingsplek in het hart van de wijkHet Huis van de Wijk is ontstaan uit een samenwerking tussen de gemeente Geertruidenberg en Surplus. We willen hiermee een plek realiseren waar buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten, kunnen binnenlopen met allerlei vragen en activiteiten met elkaar kunnen organiseren. Het idee is dat het Huis van de Wijk een bruisend hart van de wijk wordt, waar buurtbewoners zich inzetten voor de wijk, als vrijwilliger voor een activiteit of als vrijwillige gastvrouw/-heer. Nieuwe vrijwilligers zijn nog van harte welkom. Iedereen die geïnteresseerd is om zich voor het Huis van de Wijk in te zetten, nodigen we uit om contact op te nemen.Over een paar jaar komt in de wijk een nieuw gebouw met daarin drie basisscholen (de Ruif, de Radonkel en de Schoof), kinderopvang Partou, een sportzaal én een Huis van de Wijk. Zo lang willen we niet wachten met het buurthuis. De ervaring die we nu opdoen met De Schelf nemen we straks mee naar het nieuwe gebouw. Vragen, ideeën of meer informatie?Neem dan contact op met Melanie Verhelst, Wijkcoördinator van gemeente Geertruidenberg: m.verhelst-vanhaagen@geertruidenberg.nl of met Jolanda van Leest, Kwartiermaker van Surplus:jolanda.vanleest@surplus.nl of telefonisch via 06-53614090.
In het voorjaar staan verschillende werkzaamheden op de planning voor de verbetering van knooppunt Hooipolder/A27. In onze gemeente gaan ze aan de slag bij Het Gat, de Julianalaan, Kerklaan en de Kloosterweg. In Oosterhout wordt de Statendamweg aangepakt. Rijkswaterstaat en ALSÉÉN praten u hier graag over bij tijdens een informatiebijeenkomst op donderdag 13 februari van 19.00 tot 21.00 uur in de Witte Leeuw (Prins Hendrikstraat 6, Raamsdonksveer). Informatiebijeenkomst werkzaamheden De informatiebijeenkomst is voor bewoners en bedrijven van de gemeentes Geertruidenberg en Oosterhout. Tijdens deze bijeenkomst geven Rijkswaterstaat en ALSÉÉN toelichting op de werkzaamheden die ze het komende half jaar gaan uitvoeren. Ze lichten toe wat er bij u in de buurt gaat gebeuren. Ook vertellen ze welke hinder dat voor de omgeving kan betekenen. Natuurlijk is er volop gelegenheid om vragen te stellen.Ook kunt u op de informatiemarkt in gesprek met medewerkers van Rijkswaterstaat en ALSÉÉN. Op deze markt lichten ze verschillende thema’s uit zoals de werkzaamheden, bereikbaarheid en hinder tijdens de bouw, geluidschermen en de verschillende stappen van de bouw. Programma19.00 uur Inloop bezoekers19.10 uur Algemene presentatie over het project en de werkzaamheden rondom knooppunt Hooipolder19.45 uur Informatiemarkt 21.00 uur Einde Komt u ook?Meld u vóór vrijdag 31 januari aan voor de informatiebijeenkomst via A27houtenhooipolder.nl/13februariraamsdonksveerMeer informatie over de verbetering A27 Houten-Hooipolder vindt u via A27houtenhooipolder.nl
Vanaf eind februari kunt u de aanslag gemeentebelastingen ontvangen van Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW). SVHW is het nieuwe samenwerkingsverband dat onze gemeentebelastingen gaat heffen en innen en de uitvoering van de WOZ-werkzaamheden gaat verzorgen. Hoe ontvangt u uw aanslagbiljet? U ontvangt de aanslag per post of digitaal via de berichtenbox in MijnOverheid. Controleer vóór 31 januari in MijnOverheid of u uw aanslag digitaal gaat ontvangen. Het is namelijk mogelijk dat SVHW staat aangevinkt bij digitale post, terwijl u de aanslag liever door de brievenbus krijgt. Vragen of hulp nodig?Heeft u vragen of wilt u meer informatie over de gemeentebelastingen? Ga dan naar svhw.nl voor de antwoorden op de veel gestelde vragen of neem contact op via 0186-577 222. Heeft u vragen over lopende belastingzaken van 2024 of eerder? Neem dan contact op met ons via 14 0162. Ook kunt u terecht bij verschillende informatiepunten in onze gemeente. Ze kunnen u onder andere helpen met uw machtiging automatische incasso, de persoonlijke digitale omgeving Mijn SVHW (beschikbaar na ontvangt aanslag), MijnOverheid of het aanvragen van bezwaren en/of kwijtschelding. Informatiepunt Digitale Overheid van Theek 5 (Keizersdijk 30, Raamsdonksveer). Ze kunnen u onder andere helpen met de persoonlijke digitale omgeving Mijn SVHW en MijnOverheid. U kunt hier elke maandag van 13.00 tot 15.00 uur terecht. Heeft u hulp nodig met het aanvragen van een bezwaar of kwijtschelding? Dan kunt u langs bij het spreekuur Geld & Recht van Surplus. Inloopspreekuur Geld & Recht van Surplus (Prins Hendrikstraat 41, Raamsdonksveer). Maandag en donderdag kunt u tussen 09.00 en 10.30 uur zonder afspraak naar het inloopspreekuur. Liever een afspraak maken? Dat kan ook door te bellen naar 0162 520 387.
Van dinsdag 21 januari t/m zaterdag 25 januari plaatsen we tijdelijk een speciale ‘doneercontainer’ op de milieustraat. U kunt hier gratis spullen inleveren die normaal bij het grofvuil zouden belanden. Enkel de items die in onderstaande lijst worden vermeld, kunnen kosteloos worden ingeleverd.Het gaat om meubels zoals tafels, kasten en bureaustoelen. Tijdens de pilot kunt u deze in hun geheel inleveren. U hoeft ze niet uit elkaar te halen. Wij zorgen na de inzameling voor het demonteren en scheiden van de onderdelen. Hierdoor kunnen de materialen opnieuw worden gebruikt in plaats van verbrand. Dit bespaart grondstoffen en vermindert de CO₂-uitstoot. Dit initiatief is een pilot van gemeente Geertruidenberg in samenwerking met Duurzame Recycling om afval beter te verwerken en te hergebruiken. Na de pilot evalueren we de resultaten. Op basis van deze evaluatie bepalen we of, en in welke vorm, we het project voortzetten.Wat kunt u inleveren?BureausKastenTafels StoelenBeddenTv-meubelen NachtkastjeBureaustoelenKapstokken SalontafelsWat mag NIET in deze container?Banken of fauteuilsVervuilde spullenDichte vuilniszakken met fijn huishoudelijk restafvalDe container is duidelijk herkenbaar aan het logo van Duurzame Recycling. Onze medewerkers staan klaar om te helpen!Waarom is dit belangrijk?Door meubels te recyclen verminderen we de hoeveelheid afval die wordt verbrand en sparen we grondstoffen. Zo dragen we samen bij aan een beter milieu! Periode: dinsdag 21 januari t/m zaterdag 25 januariLocatie: Milieustraat GeertruidenbergHeb je vragen? Neem contact met ons op via afval@geertruidenberg.nl.Doe mee en help onze gemeente duurzamer te maken!